
Wdrożenie procesu zarządzania kryzysowego w grupie kapitałowej
1 dzień (wykład) / 2 dni (dedykowane z warsztatami)
Grupa docelowa
Zapisz się na szkolenie
Agenda
- Wprowadzenie: kryzys
- Definicja
- Determinanty
- Źródła
- Prewencja kryzysowa
- Sieć uwarunkowań
- Najczęstsze błędy popełniane w sytuacji kryzysowej
- Omówienie międzynarodowych standardów i krajowych wymagań prawnych w zakresie zarządzania kryzysowego
- ISO 22301:2012 Societal security – Business continuity management systems – Requirements
- ISO 22313:2012 Societal security – Business continuity management systems – Guidance
- ISO 22320:2011 Societal security – Emergency management – Requirements for incident response
- ISO 22398:2013 Societal security – Guidelines for exercises
- ISO/PAS 22399:2007 Societal security – Guideline for incident preparedness and operational continuity management
- Ustawa o zarządzaniu kryzysowym z dnia 26 kwietnia 2007 r. (Dz.U. z 2007r. nr 89 poz. 590, z późn. zm.) w zakresie istotnym dla zarządzania kryzysowego w przedsiębiorstwie.
- Zarządzanie sytuacją kryzysową
- Procedury zarządzania w sytuacji kryzysowej
- Konstruowanie Sztabu Kryzysowego i działanie w fazach kryzysu
- Budowanie scenariuszy i symulacji kryzysu
- Komunikacja w sytuacji kryzysowej
- Opracowanie planu komunikacji (w tym identyfikowanie grup docelowych i definiowanie komunikatów – przekazu dla różnych zdarzeń kryzysowych)
- Prezentacja jednoznacznego stanowiska organizacji (komunikacja z otoczeniem wewnętrznym i zewnętrznym, w tym z mediami)
- Działania pokryzysowe
- Działania pokryzysowe, opracowanie raportów pokryzysowych
- Działania korekcyjne i zapobiegawcze (prewencyjne)
- Ćwiczenie i testowanie procedur zarządzania kryzysowego
- Metody testowania procedur
- Sposoby zwiększenia zdolności odtworzeniowej organizacji dzięki testowaniu procedur
- Rodzaje i sposoby wykonania testów procedur
- Opracowanie programu testów procedur
- Ocena efektywności rozwiązań w obszarze zarządzania kryzysowego
- Monitorowanie, pomiary, analiza i ocena
- Ocena procedur w zakresie zarządzania kryzysowego
- Audyt wewnętrzny
- Zakres audytów w ramach procesu
- Wdrożenie rejestru audytów i testów na potrzeby weryfikacji statusu wdrożenia rozwiązań w obszarze zarządzania kryzysowego
- Przeglądy zarządcze
- Przeglądy cykliczne oraz te po incydentach i zdarzeniach kryzysowych w organizacji (realizacja działań zapobiegawczych)
- Zasady wykonania przeglądów zdarzeń
- Doskonalenie rozwiązań w obszarze zarządzania kryzysowego
- Identyfikacja niezgodności i działań korygujących
- Działania związane z ciągłym doskonaleniem
- Stałe doskonalenie rozwiązań w obszarze zarządzania kryzysowego
- Monitorowanie trendów i zagrożeń
- Pomiar efektywności rozwiązań zapasowych
- Możliwość skalowania rozwiązań zapasowych
- Omówienie zasad zarządzania zmianą oraz aktualizacji dokumentacji procedur zarządzania kryzysowego
- Monitorowanie, pomiary, analiza i ocena
- Warsztaty – gra symulacyjna przeprowadzona w oparciu o istniejące w Spółce procedury zarządzania kryzysowego
- Ćwiczenia w oparciu o studium przypadku lub hipotetyczne sytuacje kryzysowe opracowane przez trenera we współpracy z Zamawiającym (np. sytuacje dotyczące kwestii technicznych związanych ze świadczonymi usługami, bezpieczeństwa pasażerów oraz wizerunku Spółki). W grach symulacyjnych poszczególne osoby będą musiały wejść w swoje role i realizować zadania, jak w realnej sytuacji kryzysowej.
- Ocena istniejących rozwiązań organizacyjnych, technicznych i proceduralnych w obszarze zarządzania kryzysowego w Spółce przeprowadzona na podstawie obserwacji z warsztatów, a także weryfikacji:
- kompletności struktury i organizacji Sztabu Kryzysowego oraz obszarów wspomagających,
- poprawności i kompletności Instrukcji zarządzania incydentami bezpieczeństwa,
- wdrożonych zasad komunikacji z Kierownictwem, pracownikami Spółki, klientami oraz dostawcami usług,
- procedur awaryjnych członków Sztabu Kryzysowego,
- kompletności listy krytycznych zasobów na potrzeby pracy w trybie kryzysowym, kompletności list kontaktowych i powiadamiania.